Graham Watson deconspiră inutilitatea PNL în ELDR şi ALDE

Citiţi şi voi interviul ăsta al şefului liberalilor din Parlamentul European şi veţi înţelege mai bine titlul. Eu fac doar o spicuire: "Liberalii nu urmăresc acum reducerea legislaţiei. Am făcut-o atunci când aveam economii aflate sub influenţa sovietică. Ceea ce liberalii au urmărit întotdeauna a fost nevoia de a avea societăţi (naţiuni) bine integrate la nivel comunitar, legitimitatea intervenţiei statului de a-şi proteja cetăţenii acolo unde piaţa nu mai este capabilă să funcţioneze din cauza unor factori sociali sau de mediu. Este acesta un moment bun pentru liberali? Ei bine, în timpul ultimei crize economice, cele care au scos Europa din această situaţie, au fost politicile propuse de John Maynard Keynes, un liberal britanic, iar astăzi toata lumea caută aceleaşi tipuri de măsuri pentru a scăpa de criza. Un Maynard Keynes modern poate ca ar acţiona puţin diferit. Ne-ar îndemna să investim în energiile regenerabile, să punem panouri solare şi generatoare eoliene pe acoperişurile tuturor caselor, şcolilor şi spitalelor, pentru a diminua dependenţa de gazul şi petrolul ruseşti. Cert este că mesajul ar rămâne mai mult sau mai puţin acelaşi: investiţi acum pentru a avea prosperitate în viitor, iar liberalii chiar asta fac!"... Cu alte cuvinte, ai noştri liberali hrăniţi cu preceptele Şcolii Austriece de către patronul spiritual Dinu Patriciu trebuie să îşi înghită în sân şi să facă mai nou apologia lui Keynes. Ce Hayek, ce von Mises, ce Friedman, să dăm statului cât mai multă forţă şi să aducem cu forţa venituri la buget. Acum îmi dau seama că PDL-ul putea face echipă bună cu PNL-ul la guvernare inventând accize pe brichete, telefoane mobile sau reviste porno. Că doar Remeş a inventat şi taxa pe scaun, nu? Pentru a vă convinge că preocuparea mea pentru direcţia greşită doctrinar în care merge PNL-ul este mai veche, vă invit la o retrospectivă: 6 posturi anterioare în care am tratat măcar tangenţial subiectul:
credit poză: http://2.bp.blogspot.com/_sH8ilp9VgJk/SScvgy95OSI/AAAAAAAAAOk/d0PzdMctNik/s320/pnl.jpg

10 comentarii:

  1. Th.R. said,

    Vezi ca si Rawls tot din liberalism se trage. A nu se confunda libertarianismul cu intreaga doctrina liberala.

    Vrei sa spui ca Guvernul Tariceanu a actionat in stil libertarian si nu prea se pupa cu accentele egalitariene ale lui Watson? Fie are o personalitate schizoida - e libertarian si da pomeni sociale in acelasi timp, fie l-ai citit tu gresit pe dl Tariceanu. Ma indoiesc von Mises i-a spus in vis lui Tariceanu "Creste pensiile cu 50% si angajeaza jde-mii de oameni la stat si vei promova in liga 1 liberala, adica vei deveni libertarian".

    on 6 martie 2009, 09:43


  2. adi_ocs said,

    Nu, nu vreau sa spun asa, Th.R. Nu am facut aici o cotroversa Rawls vs Nozick, ci o simpla deductie logica din enuntarea unor principii de "mission, vision, values". Adica daca grupul de care apartii isi exprima prin liderul sau un set de valori in care tu nu crezi, ce rost mai are sa ramai integrat in acel grup? Aici nu vorbesc de practica unei guvernari unde urmaresti si alte scopuri, unde derapezi orice ar fi de la propria doctrina, vorbesc despre incompatibilitatea propriului tau crez politic. Si dincolo de teoria dreptatii, eu vorbeam in articol de asumarea unui model economic, iar Watson spune negru pe alb ca "liberalii" lui doresc o interventie mai mare a statului in economie. In concluzie, reprosul meu se referea la componenta economica a doctrinei liberale asumate de PNL, si anume liberalismul clasic

    on 6 martie 2009, 12:24


  3. Nu am avut timp in ultimele zile pentru a te vizita.Promit sa ma revansez ca temele sunt excelente.
    Ceea ce nu inteleg, pe tine nu te oripileaza sa il ai in blogroll pe Ciutacu?

    on 6 martie 2009, 19:47


  4. Riddick said,

    Daca PNL nu rupe definitiv cu Patriciu si nu iese din ALDE nu mai are vreun viitor.

    on 6 martie 2009, 22:30


  5. adi_ocs said,

    @Turnofftheglory
    In general n-am dat exit la nimeni din blogroll=ul initial, ma mai gandesc la intrebarea ta:)
    @Riddick
    De acord cu prima ta conditionalitate, am dubii la a doua

    on 6 martie 2009, 23:25


  6. Salut Adi.La tema.
    ALDE nu e simbolul dreptei europene si nici popularii nu sunt doar dreapta.Pentru mine liberal inseamna nu numai un stat cu o implicare cat mai mica in economic si libertati individuale cu reglementari clare si simple legislative mai inseamna si libertatea de constiinta si realizarea faptului ca diferit nu inseamna inamic.
    PNL a facut acum 2 ani o greseala inchipuindu-si ca se pot lupta folosind argumentul ca ei sunt clar doctrinar de dreapta.In virtutea acestui fapt au luat niste masuri de stanga in opinia mea catastrofale pentru astazi.
    Pe de alta parte Watson a fost la Bucuresti la congresul PNL cand a fost eliminata opozitia din PNL.A supervizat eliminarea dizidentei.O masura foarte liberala nu e asa?

    on 8 martie 2009, 11:15


  7. adi_ocs said,

    @Turnofftheglory
    Sigur ca in principiu ai dreptate, numai ca trebuie facuta o distinctie clara intre liberalism ca doctrina si liberalism ca familie politica, institutionala. La nivel international, Internationala Libera este clar de centru-stanga, in timp ce Liberalii Europeni sunt de centru, cu o tendinta spre stanga, mai ales din cauza influentei LibDems din UK.Popularii nu sunt nici ei numai de dreapta, e adevarat, dar sunt preponderent de dreapta, deci ala e locul firesc al PNL-ului, ocupat oportunist si pragmatic de PDL. Despre masurile de stanga luate de PNL am mai vorbit..nu puteau rezista la guvernare cu complicitatea PSD in absenta unor asemenea masuri. La fel cum PDL va lua si el masuri de stanga (cand ii va permite bugetul si in apropierea alegerilor), pentru ca asta e praxisul politic cam peste tot. Eu n-as face asa o mare drama din asta

    on 8 martie 2009, 11:39


  8. Nu e drama Adi.Ma enerveaza in schimb ipocrizia.Stii chestiunea cu portdrapelul dreptei in romania e tinut de un om de stanga.
    Nu cred ca PDL s-a inscris numai oportunist si pragmatic la populari.Cum nu cred ca dreapta sau stanga a fost catalizatorul ce a adus voturi semnificative.Amandoi stim ca si peste 10 ani nu asumarea spectrului politicva aduce voturi, coerenta si sustinere.

    on 8 martie 2009, 11:59


  9. Stefania said,

    Si ALDE este ipocrit, nu numai PNL. Liberalismul nu este de stanga sau de dreapta (poate fi si una si alta) dar grupurile politice fie ele la nivel european sau mondial nu se ghideaza dupa doctrina, ci sunt oportuniste.

    on 8 martie 2009, 23:31


  10. adi_ocs said,

    @Stefania
    Absolut de acord cu tine. Am mai scris pe aici ca PPE ar accepta si PNG in randurile sale daca ar aduce voturi. La fel ALDE cu PC. Numai ca esenta ramane, iar manifestul ALDE e mai degraba de stanga (liberala, nu socialista)

    on 9 martie 2009, 00:40