De bine şi de rău de PSD şi de PDL

Nu am fost foarte darnic cu complimentele la adresa acţiunilor guvernului Boc şi nu o voi face atât timp cât nu vor exista motive. Sunt însă şi măsuri sau politici anunţate de miniştrii guvernului Boc care merită mai multă apreciere. Azi două: Cristian Diaconescu prin tot ceea ce enunţă aici şi, suprinzător, extrem de surprinzător chiar, Elena Udrea prin "tichetele de vacanţă" anunţate în Planul Anti-Criză. În cazul ministrului Turismului, evident, criticile sunt aproape unanime pe principiul că blonda nu poate emite şi questii mai inteligente. Ce-i drept, în speţa în cauză, aflăm de aici că autorul moral al propunerii este Bogdan Hossu, şeful de la Cartel Alfa, dar ce mai contează? Nu contează mai mult că printre cei "ajutaţi" de propunere ar fi şi Dorin Cocoş (soţul blondei), Verestoy Attila şi mulţi alţi granguri? Atitudinea presei în cazul ăsta (şi exponenţial mi se pare comentariul lui Mircea Marian) îmi pare total lipsită de profesionalism, prostească şi înselătoare la adresa publicului cititor. Păi nu ar fi normal dacă conteşti o măsură să oferi şi alternativa mai judicioasă? Nu e normal să analizezi fondul propunerii primordial unor efecte colaterale? La secţiunea "de rău despre PSD şi PDL" strălucesc de departe Mircea Geoană, viitor "iepure" prezidenţial al partidului roşu şi premierul Boc pentru afirmaţia că se gândeşte serios la o ordonanţă care să elimine "drepturile de autor". Despre Geoana detaliez: face din nou pe prostul arătându-se solidar cu Adrian Năstase (nu ştim dacă simulează sau nu) pe principiul că puterea legislativă poate cenzura dreptul şi prerogativa naturală a puterii judiciare de a judeca un caz, chiar şi privind un fost prim-ministru. Se anunţă lupte grele pe această temă după ce şi presa germană serioasă a pus sare pe rană. O altă provocare a următoarelor 10 zile va fi cine va capitaliza un eventual succes la Haga în decizia privind delimitarea platoului continental în litigiul România-Ucraina. Teoretic PSD prin Aurescu (acum SS la MAE) şi Diaconescu, practic..mai vedem. Anne Marie Blăjan vă ţine la curent, urmăriţi-o!

9 comentarii:

  1. Anonim said,

    O binevenita rectificare:

    Boc nu a declarat ca se gandeste serios la o ordonanta care sa elimine drepturile de autor, ci faptul ca va analiza cu atentie propunerea sindicatelor...e o "mica mare" diferenta...ma astept la mai multa acuratete...

    on 26 ianuarie 2009, 00:15


  2. adi_ocs said,

    Nuanta este intr-adevar binevenita si fac mea culpa pe jumatate. Pt ca avand in vedere precedente, ma astept ca "analiza cu atentie" sa insemne o noua ordonanta ca si in cazul "salariu sau pensie"

    on 26 ianuarie 2009, 00:20


  3. Mihai said,

    Adi,

    Faci mishto cu tichetele de vacanta?
    Chiar crezi ca o astfel de initiativa merita apreciata?

    on 27 ianuarie 2009, 11:45


  4. adi_ocs said,

    @Mihai
    Nu fac mishto. As vrea o critica fundamentata economic la propunerea Elenei Udrea si nu mishtouri la adresa ei(meritate in multe alte contexte).

    on 27 ianuarie 2009, 15:54


  5. Mihai said,

    @Adi,

    E greu sa faci o critica fundamentata economic pentru o tampenie. E cumva axiomatic faptul ca e o tampenie.

    Tichetele de vacanta sunt platite din impozite, nu din poseta doamnei Udrea.

    Colectarea unor sume de la cei care le produc (a se citi platesc impozite) si distribuirea lor centralizata doar pentru furnizorii romani de turism este ineficienta si nu creaza niciun efect de natura sa reduca criza sau sa stimuleze cresterea.

    Ar reprezenta o subventie mascata pentru furnizorii romani de turism. De ce turism si nu software? Sau de ce turism si nu constructii? Sau de ce turism si nu productia de alimente? Nu exista niciun motiv pentru care ar trebui subventionat turismul. Nu exista niciun motiv pentru care ar trebui subventionat vreun domeniu in general, nu neaparat turismul, dar asta e o discutie mai lunga.

    In vacanta pleaca doar o parte dintre oameni. Nu am acces la date statistice acum, nici rabdare sa le caut, dar e evident ca o mare parte dintre tichete vor fi aruncate pe geam, adica vor fi distribuite catre persoane care nu le vor folosi niciodata. Sau care le vor redistribui pe sub mana pe o piata neagra secundara.

    Turismul romanesc este prost pozitionat si nu produce valoare adaugata. In conditii similare cu noi, Bulgaria vinde mult mai mult si mult mai bine turism. De ce am sprijini un domeniu in care altii performeaza fara sprijin, desi au aceleasi premize ca si noi?

    Efectul subventionarii turismului nu ar fi nicidecum iesirea din criza, ci nereformarea unui domeniu inapoiat si neperformant. In plus prin cresterea fortata a cererii de servicii de turism vor creste preturile practicate si implicit preturile de input. Merita sa alocam resurse si sa crestem veniturile pentru un domeniu care nu reuseste sa-si atraga resurse in conditii de piata?

    Sunt de acord ca explicatia mea cuprinde mai mult intrebari decat cifre. Pe de alta parte la viteza la care Nuti scoate perle (turism balnear in Bucuresti, o noua Vama construita, centru balnear in nordul Bucurestiului), sunt convins ca tichtele de vacanta vor deveni la fel de actuale precum vizitele gratis pentru scolari la Dracula Park. Doar la Dracula Park, ca Disneyland Paris este periculos, fiind in strainatate.

    on 28 ianuarie 2009, 20:12


  6. adi_ocs said,

    @Mihai
    Observatiile tale sunt de bun simt si chiar s-ar putea sa ai dreptate relativ la outcome-ul unei asemenea initiative, la pachet cu tot felul de "idei" menite a arata ca dna Udrea munceste. Fondul problemei ramane insa. Detractorii nu au incercat sa faca ce ai facut tu aici, adica sa explice rational "de ce nu e buna masura asta". Din cate stiu eu, aceste tichete nu sunt altceva decat "primele de vacanta" pe care bugetarii le primeau oricum si care prin masura asta nu vor mai fi eliminate cum se vorbea, ca urmare a recesiunii si restrangerii cheltuielilor bugetare. Ca e o masura protectionista pt turismul romanesc nu neg, dar nu vad de ce e rau. Vor profita niste mari agenti economici din domeniu, dar profita si oamenii care lucreaza in domeniu si care altfel ar fi someri. E basic, acelasi principiu se aplica si in cazul Dacia sau in alte industrii. Toata lumea o face, de ce sa nu o facem si noi? Despre Bulgaria nu detaliez, dar stiu ca vor avea mari probleme pe zona de turism, subventia s-a cam terminat si acolo.

    on 29 ianuarie 2009, 02:36


  7. Mihai said,

    Subventia nu e buna de loc. La bulgari nu a fost subventionat turismul. Pe cei de la Dacia taxa de inmatriculare i-a ajutat sa fie ingropati mai repede. De ce sa subventionez turismul cu bani de la agenti economici care sunt productivi?
    Din ce am citit, tichetele de vacanta sunt in cuantum imens, 500 EUR. Dar si daca ar fi de valoare mai mica, tot nocive ar fi. Primele de vacanta pot fi cheltuite de bugetari oriunde, efectul lor economic fiind astfel mai bun. Adica prin aceste prime se vor aloca resurse (sub forma de venit) in conditii de piata catre agenti economici, nu directionat centralizat catre un domeniu.

    on 29 ianuarie 2009, 07:54


  8. adi_ocs said,

    @Mihai
    ideea cu tichetele astea (fostele prime de vacanta) este sa dirijezi banii pe care i-ar cheltui romanii facand turism in romania si nu in bulgaria, grecia sau turcia. am zis deja ca e o masura protectionista, dar atat timp cat vizeaza doar sectorul bugetar si cat nu incalca regulile comunitare, mi se pare o masura buna, cel putin temporara. nu zic ca e si morala

    on 29 ianuarie 2009, 11:46


  9. freefun0616 said,

    on 4 octombrie 2009, 13:15