Pledoarie pentru o majoritate guvernamentală stabilă PNL-PDL până în 2012

Realizez că uimesc pe mulţi prin acest titlu, dar o să încerc să mă explic. Analizând mai în ansamblu scena politică de după 2004 şi până la alegerile locale abia terminate, putem trage următoarele concluzii:
  • Alianţa D.A. a fost pur conjuncturală, dar benefică pentru contextul 2003-2004, pentru că a ajutat la destructurarea serioasă a partidului-stat care se prefigura tot mai mult, şi anume PSD
  • Cei 4 ani ai regimului Băsescu-Tăriceanu au condus la structurarea unui nou sistem politic astfel: sistemul de partide - 3 partide mari, fiecare familie politică europeană fiind reprezentată (populari, liberali, socialişti), sistem electoral uninominal-proporţional (după model sloven), o nouă practică constituţională recunoscută de CCR prin care rolul preşedintelui este amplificat, activarea instituţiei referendumului
  • Partidele mici devin tot mai nesemnificative şi ne putem aştepta treptat la dispariţia lor de pe scena parlamentară
  • Eliminarea PSD de la guvernare a grăbit instituţionalizarea şi democratizarea acestui partid
În fapt, toţi aceşti 4 ani au însemnat reaşezarea sistemului politic românesc, dar şi o ajustare a sistemului instituţional, modelat de aquis-ul comunitar şi de procesul intergrării europene în general. Dacă în 2004 puteam spune că sistemul politic românesc este bolnav, că pericolul hegemoniei unui singur partid asupra întregii societăţi este tot mai vizibil, anul 2008 ne aduce în situaţia unui nou început. Era absolut firesc ca aceste schimbări să se producă în urma unui ciclu electoral nemaiîntâlnit pe scena democraţiei româneşti, iar acest ciclu se va încheia practic prin alegerile parlamentare din toamnă, iar teoretic cu cele prezidenţiale din 2009, cele europarlamentare din iunie 2009 fiind intercalate. Aşadar, dacă aşa cum am mai spus, alegerile locale recent încheiate au condus la legitimarea unui nou sistem politic şi dacă analizăm blocajul politic care ar putea urma alegerilor parlamentare, cred că singura soluţie de deblocare benefică pentru societatea românească ar fi cea acreditată în titlu. În ce condiţii?
  • Alianţa D.A. nu trebuie refăcută, dar trebuie să se facă cunoscută intenţia unei alianţe post-electorale PNL-PDL care să dea României o majoritate stabilă pentru următorii 4 ani
  • PNL trebuie să primească postul de premier pentru Călin Popescu Tăriceanu sau pentru cine decide partidul
  • PNL trebuie să accepte susţinerea lui Traian Băsescu pentru un nou mandat de 5 ani la Cotroceni
  • Raportul în configuraţia guvernamentală trebuie dat de rezultatul alegerilor parlamentare, probabil 1,5 la 1 în favoarea PD-L
  • PSD trebuie să primească preşedinţia SRI şi SIE, precum şi a televiziunii sau radioului (dacă se păastrează actuala lege)
  • Traian Băsescu trebuie să gireze noua construcţie politică în jurul unui program de guvernare care să accelereze modernizarea României, devenind astfel partener al Guvernului, şi nu principalul critic
De ce are România nevoie de o majoritate solidă şi stabilă în următorii cel puţin 4 ani:
  • Fondurile structurale şi de coeziune trebuie cheltuite. Numai prin angajamente ferme ale Guvernului şi prin politici publici inteligente prin care autorităţile locale primesc ajutor din partea statului, ratele de absorbţie pot creşte.
  • Este nevoie de o nouă Constituţie pentru care trebuie să voteze 2 treimi din Parlament. UDMR poate fi atras alături de PNL şi PD-L
  • Agricultura românească trebuie modernizată până la eleborarea noii perspective financiare a UE din 2013 prin care este posibil ca fondurile PAC să fie drastic reduse
  • Trebuie să îndeplinim toate criteriile monetare şi macro-economice pentru admiterea României în zona Euro la 1 ianuarie 2014
  • Trebuie să aderăm la Schengen cel târziu în 2012
  • Trebuie să avem o politică externă solidă prin care interesele româneşti la Marea Neagră şi în Balcanii de Vest să fie productiv reprezentate
  • Investiţiile în infrastructură de pe coridoarele 4 şi 9 pan-europene trebuie finalizate până în 2013
  • Trebuie reorganizată administrativ România pe principiul regiunilor
  • Trebuie realizată descentralizarea, nu doar administrativă, dar şi financiară
  • Trebuie continuate reformele în sistemele sanitar, de educaţie şi cercetare-dezvoltare
  • Trebuie rezolvate problemele cronice ale societăţii româneşti precum gradul redus de participare şi de reprezentare a intereselor de gen ale femeilor, discriminarea minorităţii roma, problema avorturilor, problema bolilor, problema copiilor instituţionalizaţi, şi alte probleme sociale
  • Trebuie rezolvată problema lipsei forţei de muncă în sectoare economice importante precum construcţiile, eventual prin încercarea repatrierii emigranţilor români din Italia, Spania, etc.
  • Trebuie rezolvată problema Capitalei, printr-o nouă lege de constituire a Zonei Metropolitane condusă de un Guvernator
  • etc. etc.
Nu cred că trebuie să mai evidenţiez aici avantajele pe care le-ar avea părţile implicate în acest demers. Mai importante ar fi beneficiile pentru România după 4 ani de guvernare stabilă de dreapta, 4 ani fără conflicte artificiale preşedinte-premier. Dacă există şi alte propuneri, sunt bucuros să le aflu.

16 comentarii:

  1. Cristian Banu said,

    Şi eu înclin să cred că asta va fi majoritatea, însă am dubii că Traian Băsescu va face parte din ea. Este pur şi simplu epuizat ca om politic, şi asta se traduce în gafe (mai mult sa mai puţin politice) care exclud pur şi simplu realegerea sa.

    on 20 iunie 2008, 23:22


  2. adi_ocs said,

    Eu am propus o reconciliere, un compromis maxim prin care sa fie sterse cu buretele conflictele din ultimii 4 ani, in beneficiul Romaniei. Daca PDL si Basescu accepta ca un nou guvern sa fie condus de Tariceanu, atunci si PNL trebuie sa accepte inca 5 ani de presedintie Basescu. Altfel, vom avea o majoritate PSD-PNL sau PSD-PDL,ambele instabile si conflictuale

    on 21 iunie 2008, 12:34


  3. Anonim said,

    Cristian, daca prin "Basescu este epuizat politic" te referi la faptul ca-i diferit de ceilalti politicieni, da, ai dreptate.
    Face gafe, ca-i om. toti fac gafe. mass media actuala are un "interes" de ne prezenta doar gafelele lui.
    Dar este cel care a pornit si a finalizat cele mai multe prioecte in ultimii 4 ani.
    Mi-e greu sa cred ca din viitoarea posibila alianta PNL-PLD va face parte Tariceanu care n-a fost ales niciodata prin vot si nu va face parte Basescu.

    Sa pastram proportiile... ok?

    on 21 iunie 2008, 15:48


  4. Cristian Banu said,

    @Adi,
    nu vorbeam de o condiţie pusă de PNL ;) Managementul PNL e prea puţin capabil să pună condiţii. Pentru PD lucrurile sunt destul de critice: Traian Băsescu nu mai poate câştiga nici măcar o primărie de comună, iar pentru a ajunge la guvernare democraţii au nevoie de preşedinte democrat la Cotroceni. Atacurile violente la adresa lui Negoiţă sunt un semn al războiului care a început în PD şi care nu cred că se va termina bine pentru Traian Băsescu.
    @Anonim
    De obicei nu discut cu anonimi, mai ales când recită propagandă de partid. De dragul discuţiei însă, am marea rugăminte de a-mi indica un singur proiect finalizat de Traian Băsescu. Unul singur, oricât de mic. Mulţumesc.

    on 22 iunie 2008, 00:18


  5. Ralucashu said,

    Pana la raspunsul despre proiecte (pe care il astept cu mare interes)....
    Cred si eu sincer ca teoretic varianta "reconcilierii istorice" ar fi cea mai logica si mai eficienta. Mai ales ca inca nu imi este foarte clar de la ce a pornit conflictul.
    Dar, mai cred ca discutia asta nu poate ramane decat teoretica, pentru ca prea putin le pasa celor doi lideri de logica si de eficienta. Ca sa nu mai spun de fonduri europene, de agricultura sau de democratizare.

    on 22 iunie 2008, 07:13


  6. adi_ocs said,

    @Cristi
    PDL e Basescu deocamdata, nu exista viata pentru partid la 30% dupa Basescu asa nu vad cum s-ar putea debarasa de el.
    @Andreea
    Se va vorbi si despre fonduri sau agricultura daca opinia publica o va impune. Desi cu noul sistem de vot, s-ar putea sa vorbim tot de asfaltari, strapungeri, trafic si canalizari

    on 22 iunie 2008, 14:55


  7. Anonim said,

    Cristian, pt mine orice este pe net este anonim. nici tu nic eu nu putem demonstra identitatea asumata. Ma cheama Laurentiu. Te ajuta mai mult in discutii daca-ti spun cum ma cheama? Sincer, m-am saturat sa-mi tot fac conturi peste tot doar pt a lasa un mesaj. din comoditate aleg Anonim aici.
    Daca tu crezi ca valoarea comentariilor mele scad daca nu-mi declin identitatea atunci discutam discutii.
    Ca proiecte, sa luam doar condamnarea comunismului si pactul pt educatie. sunt proiecte incepute de administratia prezidentiala si finalizate. o sa-mi spui ca ce-a rezolvat cu asta. pai ce putea face mai mult? daca tu-mi spui ca administratia presidentiala putea face mai mult si imi si argumentezi atunci te cred. pana atunci asta-i parerea mea de ne-propagandist. sunt un simplu programator neinregimentat in niciun partid politc care a votat din 90 incoace cu PNL-ul.
    este usor sa cataloghezi pe cineva doar prin faptul ca semneaza anonim decat sa aduci argumente.

    on 22 iunie 2008, 20:45


  8. Cristian Banu said,

    @Adi
    Pentru democraţii nu mai există viaţă la 30%, cu sau fără Băsescu. Traian Băsescu i-a dus acolo, dar el pare a fi în momentul de faţă principalul adversar în calea rămânerii acolo. Modul în care a condus partidul a dus la acumularea unor frustrări care acum sporesc confuzia din partid. Reacţia firească a fost împingerea în faţă a lui Negoiţă, o potenţială locomotivă (nu neapărat ca dorinţă a primarului de la sectorul 3), iar areacţia la fel de firească di partea liderului a fost arătarea pisicii. Dar lucrurile nu se vor termina aici, mai ales când vor deveni publice sondajele cu Traian Băsescu la 25%.
    Traian Băsescu este păstrat în momentul de faţă din două considerente: aduce voturi şi numeşte premierul. Primul este deja pus în discuţie, iar pentru cel de-al doilea a apărut deja un scenariu care îl eludează (deşi un 30% al democraţilor nu-i va permite lui Traian Băsescu să numească un premier democrat). Cum preşedintele este principalul obstacol în calea alianţelor, elimnarea lui este doar o chestiune de supravieţuire politică.
    Pe de altă parte însă, senzaţia mea este că nici liberalii, nici democraţii nu sunt pregătiţi - psihic, organizatoric şi... intelectual pentru 30%.

    @Laurenţiu
    Evident că nu mă interesează CNP-ul tău, ci doar asumarea unor idei exprimate (iar pentru asta nu e nevoie de nici un cont - nici eu nu am, dar întotdeauna postez în nume propriu).
    Revenind la cestiune, era vorba de proiecte, nu de gesturi politice. Condamnarea comunismului este un gest corect şi salutar, pe care eu însumi l-am apreciat la vremea respectivă. Dar el nu este parte a unui proiect politic.
    Pactul pentru educaţie nu a dus la nimic concret, deci, deocamdată, rămâne un simplu gest politic, unul din multele pe care Traian Băsescu le uită la o secundă după ce s-a încheiat conferinţa de presă.
    Gesturi şi acţiuni pozitive au fost câteva din partea preşedintelui. Hai să vedem proiectele principale ale preşedintelui:
    - "Axa Washington-Londra-Bucureşti";
    - Reforma clasei politice (cu temele adiacente - lustraţia şi decomunizarea;
    - Deconspirarea securităţii;
    - Zona Mării Negre;
    - Basarabia "pământ românesc";
    - Partidul prezidenţial...

    on 22 iunie 2008, 22:29


  9. adi_ocs said,

    @Cristian
    Nu cred in povestea cu Negoita, nu cred ca Base a ajuns la 25% incredere si nu cred ca PD-L ul se va debarasa public de Base, sinucigandu-se politic. Nu cred nici ca Base e epuizat, cred insa ca trebuie sa se reinventeze cumva

    on 23 iunie 2008, 01:38


  10. Cristian Banu said,

    Ştii cum e treaba aia cu oamenii de neînlocuit... În urmă cu ceva timp nimeni nu credea că PD va supravieţui lui Petre Roman.

    on 23 iunie 2008, 13:02


  11. adi_ocs said,

    Cristi, in teorie ai dreptate, numai ca paralela cu Roman nu tine. Roman a luat 2-3% la prezidentiale in 2000, a fost usor si logic sa te debarasezi de el

    on 23 iunie 2008, 13:09


  12. Cristian Banu said,

    Nu cred că PD îşi permite să aştepte să piardă Băse alegerile :D

    Ideea este în felul următor: candidatul oricărei alianţe dintre două din cel 3 partide va câştiga prezidenţialele, indiferent cine va fi celălalt. Un candidat comun PNL-PD - cu excepţia lui Băsescu - are potenţial chiar de a câştiga din prima. Ceea ce spune Buşcu azi în Cotidianul mi se pare de bun simţ:
    "Refacerea Alianţei D.A. - cu sau fără Tăriceanu, dar obligatoriu fără Băsescu - e unicul proiect care poate conserva PD-L şi salva PNL. Altminteri, PSD ajunge la guvernare şi dreapta o ia uşor spre neant. PNL se va autodesfiinţa simbolic prin alianţa cu urmaşul PCR şi va ieşi definitiv din simpatia regăsită temporar, iar PD-L va muri cu stigmatul - meritat deplin - de a fi adus PSD la putere."

    on 23 iunie 2008, 17:29


  13. adi_ocs said,

    Desi am tins sa iti dau dreptate in privinta decaderii lui Basescu, nu cred totusi ca putem spune de pe acum ca va fi sigur infrant in cursa prezidentiala, mai ales de catre orice candidat sprijinit de PSD+PNL. Se spune ca Oprescu l-ar bate pe Basescu, dar cam atat. Cine altcineva? Nastase, Geoana, Tariceanu? Ma indoiesc. Pana la urma si PNL ar avea de castigat intr-o formula de guvernare cu PD-L in care sa pastreze postul de premier si sa il sprijine pe Basescu la Cotroceni, avand in vedere rolul tot mai decorativ al presedintelui ca si prerogative

    on 23 iunie 2008, 17:35


  14. Cristian Banu said,

    Ai ratat o nuanţă importantă: pentru PNL cred că este egal cum se numeşte candidatul PD la preşedenţie şi, oricum, nu deţine puterea de a schiba decizia democraţilor. Cel mai probabil, l-ar accepta inclusiv pe Traian Băsescu dacă PD va mai merge pe mâna lui.

    on 23 iunie 2008, 19:38


  15. adi_ocs said,

    Tocmai asta era nuanta din propunerea mea, PNL trebuie sa accepte canidatura lui Basescu intr-o formula de alianta cu PD-L. E simplu, PD-L il accepta pe Tariceanu premier, PNL pe Basescu presedinte. Si te asigur inca o data ca nu exista pt Basescu pericolul pierderii sprijinului din partea PD-L. Uita-te numai cine e noul presedinte interimar la Constanta si cum a fost izolat Negoita (asta ai spus-o si tu). Singurii potentiali adverasri ai liniei Basescu in PD-L sunt Berceanu, Blaga si Videanu, toti 3 pierzatori..

    on 23 iunie 2008, 19:44


  16. freefun0616 said,

    on 4 octombrie 2009, 12:22